گر گرفتن در بارداری (2)

گر گرفتن در بارداری (2)

پیشگیری

 

با رعایت و احتیاط نکات زیر ، از افزایش دمای بدن جلوگیری نمایید :

•مایعات به میزان کافی مصرف کنید تا آب بدن کاهش پیدا نکند . همچنین در صورتی که بدن آب کافی داشته باشد ، میتواند بدون محدودیت عرق تولید کرده و این خود به کاهش دمای بدن و خنک شدن آن کمک میکند .

•از ورزش های طولانی مدت به ویژه در هوای گرم اجتناب کنید .

•بیش از 45 دقیقه حرکات ورزشی را ادامه ندهید و حرکات ورزشی سبک تر و ساده تری را انجام دهید .

•در یک محیط خنک و دارای تهویه مناسب ورزش کنید .

•لباس های سبک و گشاد بپوشید .

•عرق کردن نشان دهنده ی میزان گرمای بدن نیست .

•از سونا و حمام بخار اجتناب کنید .

 

روش هایی برای کاهش حرارت بدن در بارداری

 

بارداری ، بدون توجه به شرایط آب و هوایی یا میزان فعالیت فیزیکی ، باعث افزایش حرارت بدن میشود . به دلیل 40 درصد افزایش میزان پمپاژ خون در بدن جهت تغذیه ی جنین ، فعالیت بیشتری درون بدن انجام شده و درنتیجه حرارت آن افزایش پیدا میکند . حتی گفته میشود در این دوران قلب اندکی بزرگ تر شده و به دلیل بزرگ شدن رحم ، کمی به آن فشار وارد میشود . طبیعی است که بدن باید برای خنک کردن کل سیستم فعالیت بیشتری انجام دهد . از سوی دیگر گرمای محیط و هوای گرم تابستان نیز باعث افزایش حرارت بیرونی بدن شده و مادر باردار باید برای مقابله با افزایش حرارت بدن اقداماتی انجام دهد . در ادامه نکاتی جهت کاهش حرارت بدن در بارداری ارائه خواهد شد .

 

1.افزایش مصرف مایعات

منظور از مایعات تنها آب نیست ، بلکه مصرف هرگونه نوشیدنی و مایعات در این دوران توصیه میشود . 

نوشیدن انواع آبمیوه های تازه انتخاب خوبی است . اما از مصرف نوشابه های گازدار اجتناب کنید . وجود آب کافی در بدن ، همچنین باعث کاهش خطر تورم و سایر بیماری های شایع بارداری میشود .

 

2.قطع مصرف کافئین

مصرف کافئین به طور کل برای مادران باردار ممنوع و مضر است . کافئین باعث افزایش فشار خون و دمای بدن میشود . به جای نوشیدنی های کافئین دار ، اسموتی های میوه ای بنوشید .

 

3.قطع مصرف ادویه و جایگزین کردن غذاهای خنک

میزان ادویه ی مصرفی غذاها را کاهش داده و به جای آن از خوراکی های آرامش بخش استفاده کنید . میوه های آبدار انتخاب مناسبی هستند . تا جایی که میتوانید خربزه ، گریپ فروت ، انواع توت ، خیار و کاهو مصرف کنید . 

مخلوط ماست طبیعی با یخ و آبمیوه های تازه ، میتواند خوراک دلپذیر و مناسبی در روزهای گرم تابستان باشد .

 

4.شنا کردن

چرا در هوای گرم خود را برای انجام تمرینات ورزشی سخت خسته کنید و عرق بریزید ؟ جایگزین مناسب تر و لذت بخش تری نیز وجود دارد . شنا کردن ، یکی از مناسب ترین فعالیت های دوره ی بارداری است . اگر به طور کل گرمای بدن شما همیشه بالا است ، شنا کردن بهترین گزینه است . شنا کردن نه تنها باعث ورزش و تمرین لذت بخشی است ، بلکه به کاهش دمای بدن نیز کمک میکند .

 

5.نفس عمیق

بارداری زمان عجله کردن نیست . بدن را در حالت آرامش قرار داده و با انجام برخی تمرینات تنفسی ، حرارت بدن را کاهش دهید . این تمرین ، نه تنها آرامش بخش است ، بلکه باعث میشود با دنیای جدیدی که درون شما درحال شکل گرفتن است نیز ارتباط و وفق پیدا کنید .

 برای ثبت بهترین لحاظات بارداری با آتلیه بارداری بنسای تماس حاصل بفرمایید.

دکمه تماس با ما