ترک پوست (1)

ترک پوست (1)

 

مادر پس از زایمان با تغییرات زیادی روبرو میشود . همه برنامه ریزی ها ، آزادی ها و حتی زمان خواب او تغییر میکند و باید خود را با شرایط جدید وفق دهد . علاوه بر تغییراتی که در برنامه های روزانه مادر بوجود می آید ، تغییرات فیزیکی زیادی مانند ترک پوست ، که به دلیل کشیدگی پوست شکم یا سایر قسمت ها بوجود می آید ، نیز روبرو میشود .

بسیاری از خانم ها میدانند این تغییرات نیز بخشی از مراحل مادر شدن است ولی چگونه میتوان این نشانه ها را کاهش داد .

 

پوست بدن مادر در طول دوران بارداری کشیده میشود که درنتیجه این کشش ترک هایی روی بدن مادر بخصوص دور شکم او بوجود می آید . با کشیده شدن پوست ، در ابتدا این ترک ها با ایجاد رگه های قرمز خود را نشان میدهند و با گذشت زمان سفید و نقره ای میشوند . خبر خوب این است که شما میتوانید با اقدام به موقع و در دوران بارداری از ایجاد ترک جلوگیری کرده یا حتی آنها را کم کنید . دراینجا به چند راهکار برای جلوگیری از بروز ترک در دوران بارداری اشاره میکنیم ، کمی تغییر در سبک زندگی ، رسیدگی ، حفظ و نگهداری درست از پوست چند راهکاری است که به شما بسیار کمک میکند .

 

چرا پوست ترک میخورد ؟

 

زمانی که سرعت رشد بدن بیشتر از رشد پوست باشد این ترک ها بوجود می آیند و با این رشد سریع ، پوست فرصت کافی برای ترمیم و بازسازی خود ندارد . فیبرهای الاستیکی که زیر سطح پوست وجود دارند ، پاره شده و این ترک ها بوجود می آیند . دو قسمت اصلی بدن که این خطوط بیشتر در آنجا دیده میشوند ، شکم و پستان ها هستند . ممکن است این ترک ها در بالای بازو و ران ها نیز دیده شوند . آنها در ابتدا به رنگ بنفش یا نزدیک به قرمز دیده میشوند و به مرور زمان و پس از بارداری کم رنگ تر شده و رنگ آنها خاکستری یا سفید میشود . تخمین زده میشود حدود نود درصد مادران باردار سراسر دنیا پس از شش یا هفت ماهگی این ترک ها را روی شکم خود مشاهده میکنند . مسئله ژنتیک نیز نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا میکند و از طریق آن میتوان تشخیص داد ، ترک روی شکم شما ظاهر میشود یا خیر . بنابراین اگر مادر شما در دوران بارداری ترک روی شکم داشته احتمال اینکه شما نیز ترک روی شکم ببینید زیاد است . رنگ ترک ها بستگی به رنگ پوست فرد دارد . اگر رنگ پوست شما روشن باشد رنگ ترک ها متمایل به صورتی خواهد بود . اگر رنگ پوست شما تیره باشد رنگ ترک ها ، روشن تر از رنگ پوست خواهد بود . میزان و سرعت رشد شما در دوران بارداری نیز از عواملی است که مشخص میکند ترک روی پوست مادر ظاهر میشود یا خیر . البته هنوز روشی برای درمان قطعی یا جلوگیری از ایجاد ترک وجود ندارد . ولی خوشبختانه رنگ آنها به مرور زمان از بین میرود و  قابل تشخیص نخواهد بود . با انجام برخی کارها میتوانید این ترک ها را در سه ماهه آخر بارداری کم رنگ تر کنید . نکته اصلی و کلیدی ، شروع زود و به موقع این کارها است .

 

دکمه تماس با ما