سرفه در نوزادان (1)

سرفه در نوزادان (1)

سرفه در نوزادان

 

سرفه نیز همانند تب است . همانگونه که تب یک مکانیسم طبیعی در جهت مقابله با عفونت ها است ، سرفه نیز پاسخ طبیعی بدن به تحریک راه های هوایی و یا دفع موکوس و ترشحات بینی و ریه به هنگام بیماری است .

به همین علت نباید به هر قیمتی سعی در سرکوب و توقف آن داشت . از سویی دیگر استفاده از داروهای ضد سرفه و ترکیبات خلط آور در اطفال زیر دو سال ممنوع بوده و این ممنوعیت مصرف به زودی کودکان بزرگتر را هم در برخواهد گرفت .

 

نگران سرفه های نوزاد خود نباشید !

 

سرفه همانند یک جلسه فیزیوتراپی طبیعی برای باز کردن مجاری تنفسی است ، زیرا این کار سبب میشود که خلط و ترشحات ریوی و بینی که در ناحیه پشت حلق به دام افتاده اند تخلیه شوند .

سرفه های شدید در کودکان به خصوص تا پیش از سه سالگی بسیار شایع بوده و ناشی از ابتلا نوزاد به عفونت های ساده دستگاه تنفس فوقانی است .

این سرفه ها معمولا در ماه های سرد زمستان شایع ترند ولی با این حال در فصل های دیگر سال نیز ممکن است رخ دهند .

ویروس ها میتوانند باعث آسیب سلول های پوششی دستگاه تنفس از مخاط بینی تا بافت ریه شده و به دنبال آن بیماری هایی نظیر سرماخوردگی ، گلودرد ، رینیت آلرژیک ، برونشیت و سایر عفونت های ریه را ایجاد کنند .

 

از مصرف داروهای خلط آور خودداری کنید !

 

از آنجایی که سرفه در نوزادان موجب برانگیختن احساس ترس و نگرانی در والدین میشود تمایل آنها به استفاده از دارو برای سرکوب کردن سرفه های نوزاد عکس العملی کاملا طبیعی و قابل درک است .

ولی با این حال استفاده از داروهای ضد سرفه در نوزادان نه تنها کارایی اثبات شده ای ندارند بلکه با پیامدهای سوئی نیز همراه است .

درواقع استفاده از ترکیبات اکسپکتورانت ( حاوی استیل سیستئین و یا کاربوسیستئین ) که باعث کاهش غلظت و چسبندگی ترشحات میشود و همچنین استفاده از داروی هلیسیدین ( حاوی بنزوات مگلومین ) در درمان سرفه های حاد که از طریق نرم و رقیق کردن خلط باعث تسهیل خروج آن میشود به دلیل عدم اثربخشی و افزایش خطر تجمع ترشحات در ریه از سال 2010 در اطفال زیر 2 سال ممنوع اعلام شده است .

دکتر آنا کارسن متخصص بیماری های عفونی کودکان در بخش اطفال بیمارستان آموزشی درمانی تیمون مارسی در این رابطه میگوید : استفاده از شربت های ضد سرفه با توقف و سرکوب کردن سرفه های نوزاد باعث عدم تخلیه ترشحات و خطر ابتلا نوزاد به عفونت های ریه نظیر برونشیت و سینه پهلو میشود .

و به همین ترتیب در رابطه با مصرف داروهای خلط آور نیز از آنجایی که سرفه های نوزاد از قدرت کافی و موثری برای بیرون راندن خلط و ترشحات برخوردار نیست استفاده از این داروها باعث تجمع ترشحات در ریه و درنتیجه به خطر افتادن سلامت نوزاد خواهد شد .

همچنین پزشکان و متخصصان اطفال امیدوارند که قانون منع منصرف این رده از فراورده های دارویی را به دلیل تبعات زیانبار آن در کوکان تا مرز شش سالگی گسترش دهند .

 

 

مطالب مشابه ، تنها در این لینک !

دکمه تماس با ما