گاز گرفتن نوزاد هنگام شیردهی

گاز گرفتن نوزاد هنگام شیردهی

گاز گرفتن نوزاد هنگام شیردهی

 

 

 

« علل و راه های مقابله »

 

 

هنگامی که نوزاد سینه ی مادر را به درستی میمکد ، زبانش لثه و ردیف پایین دندان ها را میپوشاند ( اگر دندان درآورده باشد ) بنابراین او در این شرایط قادر به گاز گرفتن سینه مادر نخواهد بود ؛ مگرآنکه زبان خود را نیز همراه آن گاز بگیرد .

 

 

علاوه بر آن نوک سینه مادر در حین شیردهی پستانی کاملا در عقب دهان نوزاد قرار گرفته و از خطر گاز گرفتن ایمن است .

 

 

با این حال چنانچه وضعیت قرارگیری زبان نوزاد در حین تغذیه نامناسب بوده و یا نوک پستان مادر به میزان کافی در عقب دهان نوزاد نباشد ممکن است این احساس در مادر ایجاد شود که نوزاد درحال گاز گرفتن نوک سینه است .

 

 

 

گاز گرفتن در نوزادانی که دندان ندارند

 

 

 

معمول ترین علت گاز گرفتن در نوزادان بسیار کوچک قرار گیری نامناسب نوزاد در حین شیردهی است . بنابراین درصورت مواجهه با این مشکل بهتر است از یک مشاور شیردهی جهت آموزش تکنیک های صحیح این کار کمک بگیرید .

 

 

 

گاز گرفتن در نوزادان بزرگتر

 

 

 

عمل شیردهی پستانی در طول دو سال نخست زندگی نوزاد کاملا طبیعی بوده و ادامه آن در دوره رشد دندان های نوزاد امری غیرعادی تلقی نمیشود . یک نوزاد در صورت رعایت اصول صحیح شیردهی قادر به گاز گرفتن سینه مادر نخواهد بود .

 

 

علاوه برآنکه بروز این رفتار در نوزادان مقطعی بوده و الزاما همه آنها از این مرحله گذر نمیکنند . عمل گاز گرفتن در این نوزادان معمولا در زمان های مشخصی مانند آغاز یک وعده شیردهی ، وقفه های کوتاه حین شیردهی یا در خاتمه یک نوبت شیردهی که نوزاد احساس سیری وافر یا خواب آلودگی بسیار دارد رخ میدهد . برخی دیگر از نوزادان نیز مایلند در حین تغذیه با شیر مادر به آرواره خود اندکی استراحت دهند .

 

 

این کار با توقف عمل مکیدن و روی هم گذاشتن دندان ها باعث فرو رفتن ردیف بالای دندان های نوزاد در سینه مادر میشود .

 

 

 

مقابله با مشکل گاز گرفتن

 

 

 

در اکثر موارد میتوان با نظارت دقیق بر رفتار نوزاد و زیر نظر گرفتن حرکات زبان او به هنگام تغییر موقعیت آن در دهان و یا آموختن این نکته به نوزاد که گاز گرفتن باعث آسیب و ناراحتی مادر میشود انجام این کار را در او متوقف کرد .

 

 

 

پیشگیری « گام اول »

 

 

 

با توجه کامل به نوزاد و به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی در او میتوان تا حد بسیار زیادی از مشکل گاز گرفتن نوزاد پیشگیری کرد .

 

 

برای این منظور باید خود را برای رویارویی با این شرایط آماده کرده و لحظه ای که نوزاد شروع به جنبیدن در آغوش شما کرده و یا زبانش را برای گاز گرفتن به عقب میکشد بلافاصله عمل شیردهی را متوقف کنید .

 

 

برای این کار میتوانید با قرار دادن انگشت خود در بین لثه های نوزاد و از هم جدا نگه داشتن آنها عمل شیردهی را متوقف و سینه خود را از دهان او خارج کنید .

 

 

تلاش کنید تا دریابید که نوزادتان در چه شرایطی تمایل به گاز گرفتن دارد تا از قرار گرفتن در آن موقعیت پرهیز کنید . به عنوان مثال :

 

 

·     اگر نوزاد در آغاز شیردهی بسیار گرسنه و بی طاقت است سعی کنید با دوشیدن مقداری شیر در دهان او ابتدا آرامش کنید و سپس سینه خود را به او عرضه کنید .

 

 

·     اگر جریان شیر در طول تغذیه کند است سعی کنید با فشار ملایم سینه ها به باز شدن مجرای شیر و افزایش جریان آن کمک کنید .

 

 

·     اگر در پایان یک وعده شیردهی احساس کردید که نوزاد کاملا سیر و یا بسیار خسته و کلافه است و احتمال گاز گرفتن او وجود دارد عمل شیردهی را متوقف کنید .

 

 

·     اگر نوزاد سعی در جلب توجه شما دارد تمام توجه خود را معطوف او کرده و مراقب خود باشید !

 

 

·     اگر نوزاد در حین شیردهی از وضعیت راحت و مناسبی در آغوش شما برخوردار نیست سعی کنید با رعایت تکنیک های صحیح شیردهی این مشکل را برطرف کنید .

 

 

 

آموزش به نوزاد « گام دوم »

 

 

 

براساس تجربه بسیاری از مادران زمانی که یک نوزاد به رغم همه ی تلاش های مادر برای پیشگیری از گاز گرفتن همچنان در انجام این کار مصر است توقف سریع شیردهی معمولا موثر واقع شده و به نوزاد میفهماند که این رفتار او صحیح و مورد قبول نیست .

 

 

همچنین در این مواقع میتوانید نوزاد را از آغوش خود خارج کرده و او را برای لحظاتی در مکانی ایمن مانند کف زمین یا روی زانوان خود بنشانید .

 

 

چنانچه نوزاد شروع به سر دادن گریه کرد میتوانید شیردهی را مجددا آغاز کنید ولی در صورت تلاش دوباره او برای گاز گرفتن عمل شیردهی را مجددا متوقف کنید .

 

 

همچنین میتوانید به نوزاد خود توضیح دهید که این کار او به شما آسیب میرساند و این مساله ناراحت کننده است .

 

 

ولی برای این کار نیازی نیست که با خشونت بر سر او فریاد بکشید .

 

 

 

بلکه بهتر است این موضوع را با لحنی کاملا آرام به او توضیح دهید ، زیرا یک نوزاد علی رغم سن کم خود میتواند مفهوم علت و معلول و نتیجه حاصل از کار خود را به خوبی درک کند « هر بار که مامان را گاز می گیرم او به من شیر نمیدهد »

دکمه تماس با ما