عکاسی کودک با فوکوس مناسب

عکاسی کودک با فوکوس مناسب

نکات عکاسی کودک 

 

 

یکی از سخت ترین مشکلاتی که عکاسان هنگامی عکاسی کودک دارند تار شدن عکس های کودک است که کاملا هم طبیعی و نرمال است . وقتی می گوییم تار شدن منظورمان محو شدن عکس کودک است که البته به دلایل متعددی میتواند رخ دهد .  غالبا تمامی عکاسانی که به تازگی به این حرفه پا گذاشته اند و درحال یادگیری اند با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند اما در برخی از شرایط شما میتوانید آن را کنترل کنید و عکس هایی با وضوح بالا از کوچولویی که سوژه ی عکاسی کودک تان هست عکاسی کنید  . درست همانطور که عکاسان حرفه ای در آتلیه کودک های تخصصی این کار را به بهترین شکل انجام میدهند .

 

اگر شما هم یک عکاس تازه کار هستید که دوست دارید از کودکان عکاسی کنید و میخواهید مانند عکاسان حرفه ای در آتلیه کودک عکس های زیبا و تخصصی ای بگیرید حتما این مقاله را دنبال کنید . در مقاله ی امروز میخواهیم نکاتی را به شما آموزش دهیم که به درد تمامی آماتور ها میخورد .

عکس کودک

به دیافراگم توجه کنید !

 

خیلی از مشکلات شما در رابطه با تاری و مات و محو بودن عکس های کودک شما میتواند با دستکاری دیافراگم دوربین حل شود . میتوانید آن را باز و بسته کنید تا به نتیجه ی مطلوب برسید !

 

به طور کلی شما اگر یک عکاس تازه کار باشید برایتان دانستن اینکه دقیقا در چه مسیری باید قرار بگیرید در ابتدا بسیار سخت خواهد شد .

 

اگر دیافراگم دوربین تان الان به گونه ای است که شما تنها بخشی از صورت کودک را فوکوس دارید و یا یکی از چند کودک در عکس را فوکوس دارید بهتر است برای بهتر شدن عکس ، فوکوس و وضوح تصویرتان کمی اندازه ی دیافراگم را ببندید یا به عبارت دیگر عدد را بالا ببرید .

این کار باعث می گردد شما عمق دید بیشتری داشته باشید و در عکاسی کودک که پر تحرک است نقاط بیشتری از سوژه را در میدان فوکوس خود داشته باشید.

 

اگر دارید با دیافراگم بسته عکاسی میکنید و متوجه میزان زیاد لرزش دوربین و یا ماتی حرکت می شوید بهتر است باز کردن دیافراگم را امتحان کنید .

وقتی عدد دیافراگم را کم تر میکنید این کار به دوربین اجازه ورود نور بیشتری را میدهد که میتواند تعادل بین دیافراگم و سرعت شاتر را بهتر ایجاد کند .

در حقیقت انتخاب دیافراگم یک شمشیر دو لبه است که باید با آگاهی و البته تسلط انتخاب گردد. به خصوص در عکاسی کودک!

شاید فک کنید استفاده از حالت عکاسی متوالی میتواند برای کارکرد بهتر شما مفید باشد نفی این موضوع ساده نیست اما به شخصه تایید اش نمی کنم. من همیشه در حالت تک شات عکاسی می کنم . این حالت از عکاسی به تازگی نظرات منفی ای را دریافت کرده است دلیل آن سادگی کار – حجم زیاد مورد نیاز آرشیو و عقب نگاه داشتن عکاسان از تسلط است.

درکل این حالت از عکاسی خیلی پیشنهاد نمی شود مگر در شرایط های خاص . مانند زمانی که دختر کوچکتان را برده اید پارک برای عکاسی کودک و می خواهید که از او عکس های زیبا بگیرید فضا و نور و ... مهیا است و شما تسلط کافی ندارید .

در یک روز زیبای پاییزی مسلما برگ های خشک زیادی روی زمین ریخته است که به کمک آن ها شما میتوانید عکس های فوق العاده ای را ثبت کنید .

تصور کنید دختر کوچولویتان برگ های خشک پاییزی را برمیدارد و به بالا پرتاب میکند . این یک صحنه ی فوق العاده است که شما باید حتما به بهترین شکل ممکن آن را ثبت کنید و به یادگار بسپارید .

در این موقعیت شما میتوانید از حالت عکاسی متوالی استفاده کنید و چندین عکس را پشت سر هم به ثبت برسانید تا در نهایت بتوانید بهترین عکس کودتان را از میان آن ها را انتخاب کنید .

 

در عکاسی کودک از فوکوس خودکار استفاده کنید

 

برخی از عکاسان مبتدی از فوکوس خودکار دوربین عکاسی میترسند و علاقه ای به استفاده از آن ندارند . در حقیقت به اشتباه توسط بخی از مدرسین هم توصیه می گردد.

شک نکنید این توصیه غلطی است. چه د زمینه عکاسی کودک چه در زمینه عکاسی های دیگر. و حتی عکس کودک در آتلیه با هر ژست خاصی.

زمانی این شایعه به وجود آمد که شما تا زمانی که نتوانید در حالت تمام دستی عکاسی کنید نمیتوانید یک عکاس خبره و حرفه ای باشید .

اما این حرف کاملا نادرست است چرا که به نظر من کسی یک عکاس حرفه ای است که بداند در چه زمانی باید از حالت دستی استفاده کند و در چه زمانی نباید این کار را بکند .

فوکوس دستی بیشتر  در تصویر براری استفاده دارد و در عکاسی دیجیتال کاربردی ندارد.

هر چند فوکوس دستی یکی از مهمترین ارکان عکاسی حرفه ای در دوران انالوگ بود. ساختار دوربین ها در آن زمان متفاوت با امروز بود و میکرو پروسمی و تصویر شکسته ابزار مهمی در زمینه عکاسی کودک بودند.

دیگر دلیل تار شدن عکس ها سرعت شاتر کم است.

اگر سرعت باز و بسته شدن پرده شاتر شما کمتر از سرعت حرکت سوژه باشد شما با عکس محوی مواجه خواهید شد.

معمولا سرعت های بالاتر از یک دویستم ثانیه برای عکاسی کودک توصیه می گردد.

 

 

 

 

 

دکمه تماس با ما