نور مناسب عکاسی کودک

نور مناسب عکاسی کودک

نور مناسب عکاسی کودک

 

 

زمانی که شما کار عکاسی را به تازگی شروع کرده اید شاید مد نوردهی دوربین برای عکاسی بهترین انتخابتان باشد . اما زمانی هم میرسد که شما برای یک عکاسی حرفه ای نیاز به تنظیمات بیشتر و بهتری دارید در این زمان باید بدانید از کدام مد دوربین استفاده کنید . آتلیه بن سای در این مطلب شما را راهنمایی خواهد کرد .

 

قبلا در  آشنایی با اصطلاحات عکاسی  با اصول اولیه نوردهی مانند دیافراگم ، ایزو و سرعت شاتر آشنا شده اید ، در این قسمت به مد های نوردهی میپردازیم .

 

عمق میدان 

 

دوربین تنها  قادر است تا لنزش را در یک نقطه فوکوس کند . اما ناحیه ای از جلو و عقب این نقطه وجود دارد که همچنان شارپ و واضح دیده میشود .

به این ناحیه عمق میدان میگویند . سایزش متغیر است و با کم عمق و عمیق بیان میشود .

عمق میدان ، یا کنترل اینکه چه قسمت هایی از عکس شارپ بیافتد ، یکی از مزایای داشتن دوربین SLR   است .

 

 

مد برنامه 

 

مد برنامه برای زمانی است که شما به دنبال هیچگونه افکتی نیستید ، درواقع زمانی که دوربین شما بر روی مد برنامه تنظیم باشد تلاش خواهد کرد تا یک نوردهی مناسب به شما تحویل دهد تا بتوانید دوربین را در دست نگه دارید و نیازی هم به سه پایه برای محکم کردن دوربین خود نداشته باشید .

این مد برای وقتی که شما به طور اتفاقی عکاسی میکنید و فقط میخواهید مطمئن شوید که نوردهی شما درست است خوب است .

این مد نوردهی در این زمینه بسیار شبیه مد خودکار است ، با این  تفاوت که شما میتوانید نوردهی که دوربین تنظیم میکند و همچنی بسیاری از تنظیمات دیگر مانند تراز سفیدی را نادیده بگیرید یا تغییر دهید .

علاوه بر این در مد خودکار دوربین زمانی که فکر میکند به نور بیشتری نیاز است فلاش را پاپ آپ میکند اما در مد برنامه فلاش پاپ آپ نمیشود مگر اینکه شما به آن بگویید این کار را انجام دهد .

 

اولویت دیافراگم

 

در بسیاری از دوربین ها این مد با حرف A بر روی دکمه چرخان مدهای دوربین نشان داده شده ، درحالیکه در دوربین های canon با AV  به معنی مقدر دیافراگم نشان داده شده است . در هر صورت در این مد شما دیافراگم و ایزویی که میخواهید را تنظیم میکنید و دوربین سرعت شاتر مناسب را برای شما تنظیم میکند . 

 

چه موقع باید از مد اولویت دیافراگم استفاده کنید ؟

 

زمانی که یک عمق میدان کمتر میخواهید ، مثلا در یک پرتره استفاده از اولویت دیافراگم و تنظیم یک دیافراگم باز ، گزینه ای عالی است بهترین زمان استفاده از این مد می باشد .

 

مد دستی 

 

مد دستی زمانی برای شما مفید خواهد بود که به طور کامل با دوربین خود آشنا شدید و میتوانید همه تنظیمات را خودتان بر عهده بگیرید حالا باید از مد نوردهی دستی استفاده کنید .

 

نورسنج

 

مدهای نیمه خودکار با اجازه دادن به شما برای انتخاب تنظیماتی برای داشتن اولویت کمی از بار ذهنی شما را کم میکنند ، اما گاهی اوقات شما باید کنترل کامل را به دست بگیرید . 

اگر شما از آن دسته افرادی باشید که خودتان خواستار عکاسی از فرزندان ، طبیعت و یا خانواده هستید آشنایی با اصول عکاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما در هر صورت عکاسی کودک از دشوارترین اما شیرین ترین شاخه های عکاسی به حساب می آید و نیاز به صبر و حوصله ی فراوان دارد تا بتوانید در آن به خوبی موفق شوید .

عکس نوزاد

دکمه تماس با ما