شرایط پس از زایمان

شرایط پس از زایمان

خود را با شرایط جدید وفق بدهید

 

شش هفته اول جزء شادترین روزهای زندگی مادر است ، ولی در عین حال مادر باید خود را با شرایط جدید وفق داده و همزمان بدنش از زایمان بهبود یابد . درطول این مدت رابطه عاطفی بین مادر و فرزند مستحکم تر شده و به مادر کمک میکند تا روال عادی زندگی با نوزاد را سامان دهی کند .

 

تطبیق مادر با شرایط جدید بچه داری

 

مادر برای تطبیق خود ، جهت انجام کارهای روزمره پس از تولد نوزاد با مشکلات زیادی روبرو است ، بخصوص اگر اولین تجربه زایمان او باشد . توجه به این نکته که مادر علاوه بر مراقبت از نوزاد باید از خود نیز مراقبت کند ، اهمیت زیادی دارد .

بیشتر مادران پس از شش هفته به سرکار برمیگردند . این فاصله زمانی به مادر کمک میکند ، بهتر خود را با شرایط جدید وفق دهد . زیرا در این شش هفته نوزاد باید در فاصله زمانی کوتاه شیردهی شود و پوشک او عوض شود . ممکن است شما در طول شب از بی خوابی رنج ببرید که این مسئله بسیار آزاردهنده و خسته کننده است . خبر خوب این که بالاخره در آینده نزدیک به زندگی طبیعی خود برمیگردید . با توجه به چند نکته ای که به آنها اشاره میکنیم می توانید این روزها را آسان تر سپری کنید .

 

•استراحت کافی داشته باشید

با استراحت کافی بهتر با مشکلات کنار آمده و آنها را حل میکنید . ممکن است نوزاد هر دو یا سه ساعت یک بار برای شیر خوردن از خواب بیدار شود . برای استراحت کافی همزمان با نوزادتان بخوابید .

 

•از دیگران کمک بگیرید

در این دوران از پذیرش پیشنهاد کمک از طرف افراد فامیل و دوستان شک به خود راه ندهید . آنها با مراقبت از نوزاد و انجام برخی از کارهای خاص منزل به شما کمک میکنند تا بیشتر استراحت کنید . دوستان و افراد فامیل میتوانند برای شما غذا درست کنند و یا در انجام کارهای منزل و نگهداری از کودک دیگر به شما کمک کنند .

 

•تغذیه سالم داشته باشید

برای پیشرفت روند بهبودی لازم است رژیم غذایی سالم داشته باشید . غلات کامل ، میوه ، سبزی و پروتئین بیشتری بخورید . اگر نوزاد را با شیر خود تغذیه میکنید آب فراوان بنوشید .

 

عملکرد جدید خانواده با ورود عضو جدید

 

با تولد نوزاد لازم است همه اعضا خانواده خود را با شرایط جدید وفق دهند و این میتواند روی رابطه عاشقانه شما و همسرتان تاثیر بگذارد . در طول بارداری و پس از زایمان کیفیت و مدت زمان ارتباط شما و همسرتان ، کمتر میشود که این میتواند مشکل ساز و دردسرساز شود .

ولی راه حل هایی برای غلبه بر این مشکل وجود دارد .

اولین نکته صبوری شما است . باید بدانید مدتی پس از تولد نوزاد همه این مشکلات حل میشود . برای تطبیق با شرایط جدید به زمان نیاز دارید و شما راه حل آن را پیدا میکنید . با گذشت هر روز ، نگهداری و مراقبت از نوزاد آسان تر میشود .

به عنوان یک خانواده با یکدیگر تعامل داشته باشید . ممکن است یکی از اعضا خانواده مانند همسر یا یکی از فرزندان احساس ناراحتی و خستگی کند ، پس درباره مشکلات جدید با یکدیگر صحبت کرده و یکدیگر را درک کنید . فرزندان دیگر خانواده نیز نیاز به توجه و محبت دارند درحالی که بخش عمده توجه و وقت شما صرف نگهداری و رفع نیازهای نوزاد میشود . پس اگر در دوران پس از زایمان به عنوان یک زوج مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص دادید ، احساس گناه نکنید . همچنین برای ثبت لحاظ شیرین کودک خود می توانید با عکاسی نوزاد بنسای تماس حاصل بفرمایید.

 

اندوه پس از زایمان یا دوران خاکستری

 

اندوه پس از زایمان امری شایع و طبیعی است . معمولا چند روز پس از زایمان آغاز و ممکن است بیش از دو هفته طول بکشد . علائم این افسردگی برای افراد مختلف ، متفاوت است . حدود هفتاد تا هشتاد درصد مادران پس از زایمان ، تغییر خلق خو یا احساسات منفی را تجربه میکنند . تغییر در ترشح هورمون ها نیز میتواند عاملی برای اندوه پس از زایمان باشد . علائم این حالت عبارتند از : 

 

•گریه بی دلیل

•زودرنجی

•بی خوابی

•غمگینی

•تغییر خلق و خو

•بی قراری

 

در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کنید ؟

 

معنی اندوه پس از زایمان با افسردگی پس از زایمان متفاوت است . وقتی این علائم بیش از دو هفته طول بکشد تبدیل به افسردگی پس از زایمان میشود . در افسردگی پس از زایمان علاوه بر علائم بالا فرد احساس گناه ، بی ارزشی و عدم علاقه به انجام کارهای روزمره را نیز از خود نشان میدهند . برخی از مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان خود را از جمع خانواده دور میکنند . علاقه ای به نوزاد خود ندارند و حتی درباره آسیب رساندن به نوزاد خود نیز فکر میکنند . افسردگی پس از زایمان نیاز به درمان پزشکی دارد . بنابراین درصورتی که افسردگی شما بیش از دو هفته پس از زایمان طول کشید یا فکر آسیب به نوزاد به ذهن شما خطور کرد با پزشک خود صحبت کنید . افسردگی پس از زایمان میتواند تا هر زمان حتی بیش از یک سال پس از زایمان ادامه داشته باشد . عکاسی از نوازد شما و حتی عکاسی کودک می توانید شما را سرحال کند.

 

دکمه تماس با ما