سه ماهه دوم بارداری (2)

سه ماهه دوم بارداری (2)

آیا در دوران بارداری میتوانم ورزش کنم ؟

 

چنانچه قبل از بارداری به طور منظم ورزش میکردید ، به همان روال ادامه دهید . با این حال مراقب باشید ضربان قلبتان از 140 بار در دقیقه بالاتر نرود . در انجام ورزش زیاده روی نکنید و از تمرینات بیش از حد و سنگین خودداری کنید .

همچنین باید از فعالیت هایی که خطر آسیب رسانی دارند مانند اسکی ، اسکیت روی یخ و .. پرهیز کنید . بزرگ شدن شکم بعداز نیمه ی دوران بارداری ، دویدن و پریدن را مشکل میکند ، به همین دلیل پیاده رویه قدرتی یا فعالیت های کم فشار را جایگزین کنید .

شنا و رقص ورزش های کم خطری هستند که در این دوران توصیه میشود . همچنین ورزش یوگا و تمرینات کششی برای تمدد اعصاب مفید هستند ، اگر قبل از بارداری کم تحرک بودید بدون دستور پزشک ورزش عادی را شروع نکنید .

یک برنامه ی ورزشی جدید میتواند خطر محدودیت رشد جنین را بالا ببرد . زیره اکسیژنی که باید صرف رشد و تکامل جنین شود برای عضله سازیه ماهیچه ها استفاده میشود .

 

آیا در دوران بارداری میتوانم به دندان پزشکی مراجعه کنم ؟

 

مشکلات دهان و دندان میتواند به زایمان زودرس یا زایمان قبل از هفته ی 37 بارداری منجر شود ، به همین دلیل باید به سرعت دندان های خراب را درمان کرد .

داروهای بی حس کننده و عکس برداری با اشعه ی ایکس در صورت استفاده از روپوش سربی محافظ بی خطر است .

خونریزی خفیف لثه در این دوران طبیعی است ، با این حال اگر خونریزی شدید شد حتما باید به پزشک مراجعه کنید .

بعضی از خانوم های باردار به عارضه ی افزایش بیش از حد بزاق مبتلا میشوند که آنها را مجبور به بیرون انداختن آب دهان میکند ، متاسفانه درمانی برای این عارضه وجود ندارد اما معمولا بعداز تولد نوزاد از بین میرود .

بسیاری از خانوم ها با مکیدن نعنا توانسته اند به این عارضه غلبه کنند .

 

آیا میتوانم موهایم را رنگ یا فر کنم ؟

 

معمولا پزشکان اشکالی در رنگ کردن مو در دوران بارداری نمی بینند ، زیرا مواد شیمیایی از راه پوست جذب نمیشوند اما اگر به مواد شیمیایی حساسیت دارید از رنگ یا فر کردن موها خودداری کنید ، و اینکار را به بعداز زایمان موکول کنید . میتوانید به جای محصولات آمونیاک دار از رنگ های طبیعی مانند حنا استفاده کنید .

در نهایت اگر تصمیم گرفتید موهای خود را رنگ یا فر کنید اینکار را حتما در محیطی با تهویه مناسب انجام دهید .

 

باید در کلاس های آمادگی زایمان شرکت کنم ؟

 

اگر به شرکت در چنین کلاسایی علاقه مند هستید بهترین زمان برای ثبت نام سه ماهه دوم بارداری است . کلاس های مختلفی تشکیل میشوند که در آنها به کنترل درد زایمان و در برخی دیگر به مراقبت های بعداز آن میپردازند .

بسیاری از بیمارستان ها دارای کلاس های آموزشی مخصوصا زایمان هستند که در آن شما را با پرسنل بیمارستان آشنا میکنند . ازین طریق میتوانید اطلاعات بیشتری را راجع به زایمان و مراقبت های بعداز آن بدست آورید . همچنین مقررات بیمارستان در مورد عیادت کننده ها هنگام زایمان ، تولد نوزاد ، ریکاوری و بیهوشی مواردی هستند که در بیمارستان توسط مربیان این کلاس ها به شما آموزش داده میشوند .

کلاس هایی که خارج از بیمارستان تشکیل میشوند بیشتر بر روی موارد خاص روش شیردهی ، کنترل درد زایمان ، بهداشت پس از زایمان و .. تاکید دارند .

در دسترس بودن کلاس ها نباید معیاری برای انتخاب کلاس باشد بلکه باید به کیفیت و کمیت کلاس توجه کنید ، اگر اولین بارداری را تجربه میکنید کلاسی را انتخاب کنید که در آن تمام موارد کنترل درد زایمان مورد توجه و بررسی قرار میگیرد .

از اقوام و دوستان و پزشک خود برای پیدا کردن کلاس مناسب کمک بگیرید .

 

دکمه تماس با ما